Kihívás
Az iskolai tanítás leggyakoribb formája a tények előadása. A diákok passzívan hallgatnak. Jegyzeteket készítenek, vagy lediktált tananyagot írnak. Az ilyen jellegű tanulás ellentétben áll az agy tanulási folyamatairól szóló tudományos kutatási eredményekkel. Az agy a tényeket leghatékonyabban összefüggésekben képes megtanulni.
Megoldás
A leendő és aktív tanárok felkészítése és módszertani támogatása magas színvonalú és szisztematikus lesz. A hangsúly az olyan innovatív tanítási módszereken lesz, ahol az ismeretek megszerzésére a tanulók tevékenysége során kerül sor, ugyanakkor az élethez szükséges készségek fejlesztése is fontossá válik is az agykutatás tudományos eredményeivel összhangban. Támogatjuk az iskolákban az innovációk bevezetését az „Oktatási innovációs támogatási alap” létrehozásával. A tanárok szabadon választhatják majd meg a számukra fontos továbbképzést az „Oktatási utalvány” felhasználásával.
Kihívás
A diákok együttes oktatása figyelmen kívül hagyja a gyermek egyéni tanulási igényeit és egyéni képességeit. Nem fejleszti ki a belső tanulási motivációt, az élethez való készségeket vagy a gyermek egyedi tehetségét.
Megoldás
Olyan jogalkotási változásokat fogadunk el, amelyek lehetővé teszik az oktatás rugalmasabb szervezését. Az iskolák határozzák meg az óra hosszát, az oktatási blokkokat. Az iskoláknak lehetőségük lesz bevezetni a kevert korosztályú csoportokban történő, diáktársak általi tanítást, esetleg az iskolaépületen kívüli oktatást.