Hogyan tanítanak

A tábla előtt álló tanár magyarázatának célja a tények és definíciók „átadása”. Ugyanakkor a tényközlő ismeretek jelentősége csökken az internet és az okostelefonok világában. Fontossá válik az élethez szükséges képességek fejlesztése. Ezek elengedhetetlenek az élethez a dinamikusan változó világban. A tanár magyarázatának passzív hallgatásával azonban ezek nem fejlődnek.

Nézze meg a videót, és váljon diákká egy mai osztályban. Az egykori oktatási miniszter bemutató óráját látja. Gondolkodjon el rajta, hogy érdekesnek találja-e, és mire fog emlékezni belőle.

Ikona Sovy

A gyermekek természetükből
fakadóan kíváncsiak,
és szeretik felfedezni
a körülöttük lévő világot.

Deti
Az ön által látott videó a leggyakoribb példája az iskolákban történő tanításnak.
A tanár a tábla előtt áll, és egyhangúan, a tanulók bevonása nélkül ad elő. Ez a fajta tanulás arra kényszeríti a tanulókat, hogy passzívan hallgassanak, és általában fejből megtanulják az írott vagy lediktált jegyzeteket. Az agy szempontjából ez egy hatástalan tanulási mód. Ezenkívül a tanulók ilyen jellegű közös tanítása nem veszi figyelembe és nem fejleszti a gyerekek egyéni igényeit és tehetségét. A leendő és aktív tanárok sem kapnak elegendő szisztematikus módszertani támogatást az innovatív tanítási módszerekhez.
Ikona Sovy

Kihívás

A tények
magyarázata

Az iskolai tanítás leggyakoribb formája a tények előadása. A diákok passzívan hallgatnak. Jegyzeteket készítenek, vagy lediktált tananyagot írnak. Az ilyen jellegű tanulás ellentétben áll az agy tanulási folyamatairól szóló tudományos kutatási eredményekkel. Az agy a tényeket leghatékonyabban összefüggésekben képes megtanulni.

Megoldás

Aktív
tanulás

A leendő és aktív tanárok felkészítése és módszertani támogatása magas színvonalú és szisztematikus lesz. A hangsúly az olyan innovatív tanítási módszereken lesz, ahol az ismeretek megszerzésére a tanulók tevékenysége során kerül sor, ugyanakkor az élethez szükséges készségek fejlesztése is fontossá válik is az agykutatás tudományos eredményeivel összhangban. Támogatjuk az iskolákban az innovációk bevezetését az „Oktatási innovációs támogatási alap” létrehozásával. A tanárok szabadon választhatják majd meg a számukra fontos továbbképzést az „Oktatási utalvány” felhasználásával.

Kihívás

Frontális tanítási
módszer

A diákok együttes oktatása figyelmen kívül hagyja a gyermek egyéni tanulási igényeit és egyéni képességeit. Nem fejleszti ki a belső tanulási motivációt, az élethez való készségeket vagy a gyermek egyedi tehetségét.

Megoldás

Rugalmasan
szervezett
tanítás

Olyan jogalkotási változásokat fogadunk el, amelyek lehetővé teszik az oktatás rugalmasabb szervezését. Az iskolák határozzák meg az óra hosszát, az oktatási blokkokat. Az iskoláknak lehetőségük lesz bevezetni a kevert korosztályú csoportokban történő, diáktársak általi tanítást, esetleg az iskolaépületen kívüli oktatást.